Att köra på Autobahn i Tyskland
Jag arbetade en gång i tiden på tyska turistbyrån i Stockholm och min chef blev många gånger upprörd när folk talade illa om den tyska motorvägen AUTOBAHN.
Jag och min familj har åkt autobahn i flera deciennier, minst en gång per år. VI HAR NÄSTAN ALDRIG varit med om något större avbrott förorsakat av olyckor eller vägarbeten och då har vi åkt genom hela Tyskland från Travemünde eller Kiel i norr till München och lite längre.
Tänk efter själv:
1. Det finns inga avgifter för att köra på tyska motorvägen som i Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike etc.
2. Det är ett snabbt sätt att ta sig genom Tyskland.
3. Numera är RASTSTÄTTEN där man tankar eller äter välutrustade och erbjuder en mängd god mat och har rena toaletter. Visserligen betalar man 70 cent för att besöka WC och man får en biljett som är värd 50 cent som kan man använda som betalning om man äter eller köper något. Dessa biljetter gäller på de flesta raststätten längs Autobahn och gäller minst ett år. Sällan sitter det nuförtiden en äldre dam med en tallrik framför sig och vill ha pengar. Nu sköts allt automatiskt och du behöver aldrig vidröra något i dessa hygienutrymmen och smutsa ner dig.
4. Visst kör man fort på Autobahn, det finns ingen hastighetsbegränsning fast man UPPMANAR till att hålla högst 130. Det är en konst att köra autobahn och det duger inte att ligga i fel fil!!!
5. Ett problem kan alla långtradare vara som rusar genom Tyskland och man måste vara på sin vakt när de plötsligt byter fil.
6. Lördag och Söndag får långtradare inte köra, bara nyttotrafik dvs de som transporterar t ex mat. Därför ser man också en och annan långtradare på vägen. Annars står det uppradade på parkeringsplatserna i väntan på att få åka igen. Att resa lördag och söndag på Autobahn är definitivt en fördel som man ska utnyttja.
7. Mest trafik är det förstås på sommaren men i Tyskland har inte hela landet semester och lov samtidigt utan man börjar med skollov i juni i norr och sen är det Bayern som avslutar det hela med hela augusti och en bit in i september. Även detta låter sig ibland styra när man reser.
8. När du ändå är på semester, varför inte köra vissa bitar vid sidan om Autobahn på småvägarna? De är i regel bra underhållna och man ser så mycket av det fina, skiftande landet Tyskland med sina små pittoreska historiska småstäder och byar. Rent och städat överallt.
9. Många tycks tro att det är tråkigt att köra på Autobahn, att man inte ser nåt, men så är inte fallet. På sidan om Autobahn ser du storstädernas skyline, byar med kyrktorn och ängar, planteringar med mais, humle, sparris etc. Det är inte som i Sverige, där du ofta bara ser skog och skog som i Småland eller Norrland.
10. Vid sidan om Autobahn ser man med korta avstånd vit- och svartmålade stolpar med en pil som visar vilken riktning man ska gå för att komma till närmaste nödtelefon som det finns gott om, 16.000 på Tysklands autobahnnät.
11. Autobahn håller kanske inte så hög standard på alla sträckor, men kom ihåg att den har många år på nacken och börjades bygga på 30-talet. När Öst- och Västtyskland slogs ihop så satsade man i första hand t på de eftersatta vägarna på östsidan och västsidan fick stå åt sidan.
11. Autobahn håller kanske inte så hög standard på alla sträckor, men kom ihåg att den har många år på nacken och börjades bygga på 30-talet. När Öst- och Västtyskland slogs ihop så satsade man i första hand t på de eftersatta vägarna på östsidan och västsidan fick stå åt sidan.